Właśnie przeczytałam bardzo fajny artykuł „Wyszukiwanie informacji na temat rynków zagranicznych: porady i techniki”, którego autorem jest Anja Chemnitz Thygesen. Głównym problemem artykuły jest kwestia wyszukiwań w językach obcych, w których terminologia specjalistyczna możne sprawić wiele trudności nawet jeśli zna się nie jeden, ale kilka pokrewnych języków.
Jej porady i techniki można stosować oczywiście nie tylko do wybranego przez autorkę tematu, ale też do innych poszukiwań, jak to w infobrokeringu bywa;), więc jako ściągawkę przytaczam jej podpowiedzi w punktach:
- poznaj specjalistyczną terminologię w języku ojczystym;
- przetłumacz sobie kluczowe terminy na język obcy, w którym prowadzisz poszukiwania;
- miej pod ręką porządny słownik a także/lub sprawdzony translator;
- korzystaj z lokalnych wyszukiwarek (swoją drogą przyznam się, że nawet nie wiedziałam, że takie „bazy” lokalnych wyszukiwarek są http://www.netmasters.co.uk/european_search_engines/, http://searchenginecolossus.com/);
- pamiętaj, że angielskie wersje stron firm z krajów nieanglojęzycznych często nie zawierają kompletnych informacji;
- próbuj czytać w językach, których nie znasz, a należących do tej samej grupy. Tak jest z językami pochodzenia łacińskiego – jak znasz jeden, możliwe, że zrozumiesz coś i w innym – efektem zgadywania i czytania z otwartym umysłem jest często spostrzeżenie, że jednak można zrozumieć więcej, niż można by przypuszczać;
- nawiązuj kontakty z osobami, które mówią w językach, których nie znasz;
- pamiętaj o portalu Europy – to kopalnia informacji w 23 językach;
- nie bój się telefonować;
- akceptuj ograniczenia czyli – jak to się po polsku mówi – „nie porywaj się z motyką na słońce” 😉 Nie próbuj tłumaczyć całych artykułów z języków, które średnio znasz. Pamiętaj, że celem jest – przynajmniej na początku – zorientowanie się w temacie, wybranie punktów kluczowych, zagadnień najważniejszych, a potem i tak czeka się ZAWSZE zweryfikowanie informacji, w języku który na 100% zrozumiesz. Nie trać czasu na zbędne działania.