precyzowanie, uściślanie, zawężanie

Zanim zaczniesz szukać pomyśl czy masz wszystkie potrzebne dane… czy pytanie nie jest zbyt szerokie? Czy możliwości nie ma zbyt wiele? Czy tak naprawdę wiesz, czego szukasz? Szukanie za mało sprecyzowane tylko nas sfrustruje i zniechęci. Jeśli ktoś spyta o fajną miejscówkę w górach trudno zacząć szukać, bo gór w Polsce Ci u nas dostatek. Wypadałoby choć wiedzieć jakie góry kogoś interesują i zakres cenowy.
 

Jeśli ktoś jest „głodny” pięknych widoków przydałaby się choć informacja o region, kierunek potencjalnej podróży, albo ilość kilometrów, które jesteśmy w stanie przejechać samochodem.

 

Jakie pytania infobroker powinien zadać zanim zacznie poszukiwania?

 

Dostajemy na przykład takie zlecenie: „Poszukuję osoby, która stworzy dla mnie listę blogerów technologicznych szeregując blogi od najpopularniejszych. Lista musi zawierać link do bloga, nick/imię/nazwisko autora lub autorów, krótką charakterystykę bloga oraz statystyki, jeśli takie są dostępne. Interesują mnie blogi istniejące powyżej pół roku.” O co tu pytać?

 

A choćby doprecyzować, co dla klienta oznacza technologia? Czy przypadkiem nie chodzi mu tu o konkretną branżę? Czy mają to być blogi tylko polskie czy też w obcych językach? Co dla klienta oznacza słowo „najpopuralniejsze” – czy to maja być blogi wyłącznie specjalistów czy także hobbystów (popularność tutaj może być zwodnicza)? Czy zależy nam na oryginalnych treściach, analizach, niepowielanych pomysłach?

 

Trzeba też pamiętać, że często w trakcie kwerendy i wstępnych wyników okazuje się, że klientowi nie do końca chodziło o to, co znaleźliśmy. To właśnie efekt rozbieżności w rozumieniu tego samego zadania. Dlatego na pewno trzeba być przygotowanym na zmiany kierunków w trakcie szukania, ale pamiętać też, że im więcej pytań zadamy na początku, tym mniej zmian grozi nam potem, już w trakcie pracy. Wygląda to na straszne główkowanie i czytanie niemal w myślach klienta, ale jak potem ułatwia i przyspiesza pracę… nie mówiąc już o tym, że efekt końcowy jest tym, o co obu stronom dokładnie chodziło.
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments