Szukamy kontaktu do małej firmy nieruchomości, lokalnego salonu kosmetycznego albo najbliższej kawiarni. Nie chodzi jednak o to, żeby sprawdzić ich płynność finansową, ale raczej o to, by zjeść w sympatycznym miejscu lunch, skorzystać z usług profesjonalnej kosmetyczki albo tanio naprawić auto. I tu przychodzi z pomocą portal, który nie tylko pokazuje nam gdzie dany lokal się znajduje, ale daje też możliwość podpatrzenia jaką popularnością cieszy się on wśród internautów i klientów.
Yelp to internetowy, społecznościowy przewodnik miejski, w którym można znaleźć informacje o małych i średnich przedsiębiorstwach, które działają tuż za rogiem. Założony w 2004 roku bardzo szybko znalazł popularność… nie dziwi to już dziś, gdy siła społeczności jest nie do przecenienia. Pomysł narodziła się w San Francisco, a dziś aktywnie działa w głównych miastach w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, Niemczech, Austrii, Holandii, Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Belgii, Australii, Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii, Singapurze, Polsce, Turcji, Nowej Zelandii, Czechach, Brazylii oraz Portugalii.W Polsce pojawił się na jesieni 2012.
“Od początku najważniejszym założeniem było stworzenie jak najlepszego źródła informacji o lokalnych firmach. Z tego powodu powstał specjalny filtr recenzji, który codziennie sprawdza wszystkie recenzje na stronie i odfiltrowuje te najmniej godne zaufania – żeby użytkownicy mogli łatwo znaleźć najbardziej wiarygodne i przydatne recenzje.” Te recenzje może tworzyć każdy, ale siłą napędową jest zaangażowana społeczność, która często i aktywnie uczestniczy w uzupełnianu profili poszczególnych firm. Yelp selekcjonuje te recenzje za pomocą specjalnego algorytmu, który podobnie jak algorytm Google jest objęty tajemnicą. Można też wrzucać zdjęcia, tworzyć listy i rozmawiać z innymi użytkownikami strony.
Dostęp do Yelp mają także użytkownicy iPhona, Androida, Blackberry i innych urządzeń dzięki aplikacjom mobilnym. W 2013 roku tą drogą Yelp odwiedzało co miesiąc ponad 120 milionów użytkowników, a do końca zeszłego roku napisali ponad 53 miliony recenzji. Podaje się, że średnio ponad 10,6 milionów osób miesięcznie skorzystało z aplikacji Yelp Mobile w 2013 roku.
Właściciele firm mogą również założyć darmowe konta (specjalna strona dla firm to biz.yelp.pl). Zyskują wtedy dostęp do bezpłatnych narzędzi biznesowych i mogą czuwać nad prawidłowością danych dotyczących ich firmy, opisać swoją działalność, dodać zdjęcia i kontaktować się bezpośrednio z klientami. Profile w yelp.pl można powiązać z Facebookiem i Twitterem. Do klientów mogą dotrzeć w ten sposób mali przedsiębiorcy, których nie stać na tradycyjną reklamę.
Oczywiście szukając informacji o firmach i usługach nie korzystamy tylko ze opinii społeczności, ale warto pamiętać o takich miejscach i wykorzystywać je do porównań bądź weryfikowania. Jak mówi Miriam Warren (Vice President of New Markets w Yelp.com): “Tak jak w każdym innym kraju, w którym rozpoczynamy działalność jest wiele stron internetowych zaczynając od blogów o jedzeniu, kawie czy winie, a kończąc na katalogach firmowych. Każdy tego rodzaju serwis lub blog ma swoje miejsce. Nie wiem jak Ty, ale ja szukam informacji w różnych źródłach takich jak: gazety codzienne, telewizja, nagrania wideo i sądzę, że Polacy będą robili to samo. Będą porównywali informację z wielu różnych źródeł i mam nadzieję, że Yelp będzie jednym z nich.” I faktycznie – Yelp ma zakres dość szeroki, ale warto pamiętać, że mamy też w sieci serwisy dedykowane konkretnym branżom, np. Gastronauci.pl czy Wizaż.pl.